Tågförseningar hos Novitell

I vår bransch  råkar vi ofta ut för olika problem. Det kan vara buggar i programkod som vi upptäcker, eller problem som våra kunder ber oss att hjälpa dem med. Men det här problemet – som uppstod under vårt företags första dagar – hade vi inte räknat med.

Det var i augusti 2004, och vi skulle precis starta upp verksamheten i lokaler som vi hyrde i lilla Blomstermåla i Småland. Möblerna var på plats, datorerna stod och väntade på att kopplas in, och det enda som saknades var Internetförbindelse.

Jag hade beställt adsl-bredband från Telia i god tid. De hade lovat att koppla in detta senast fredagen i veckan innan vi skulle börja jobba.

Måndagen kom, personalen var på plats klockan åtta. Vi fick igång datorerna, och kopplade upp vårt adsl-modem mot telefonledningen.

Det var tyst. Tomt. Inte en enda elektron rörde sig i kabeln.

Jag ringde Telias kundtjänst, och fick efter lång väntan veta att det hade blivit något fel med min beställning. De som kommer ihåg Telia från den här tiden blir förmodligen inte det minsta förvånade av detta. Inte jag heller, men jag blev bekymrad.

Jag fick nu veta att jag inte kunde få Internet på adressen förrän till årsskiftet.  Vad gör man på en webbyrå i Smålands skogar, om man inte har Internetförbindelse? Under en hel höst?

Paniken spred sig, och goda råd blev plötsligt dyra.

Men problem är till för att lösas, och detta första problem satte sedan nivån för hur vi löser problem hos Novitell.

Vi funderade på vilka i Blomstermåla som hade Internetaccess 2004. Familjer förmodligen. Familjer med barn.

Vårt kontor var belägget i några rum i en kontorsfastighet som tidigare hade tillhört golvbolaget Kährs. Efter nedläggningen 2003 blev kontoret ett kontorshotell, där Mönsterås kommun hyrde ut rum.

Kontoret låg i utkanten av det industriområde där träfanér tidigare hade tillverkats sedan tidigt 1900-tal.  Alldeles intill byggnaden passerade tåget mot Kalmar på en räls som var dragen bara ett par meter från fastigheten. På andra sidan rälsen låg ett pittoreskt villakvarter med trähus från förra sekelskiftet.

Jag började knacka dörr i området, och hade turen att någon var hemma i ett av de första husen jag prövade med. Hur börjar man en konversation om att få ta del av någons Internetanslutning?

Kvinnan som öppnade, med ett par stora hundar runt benen, tittade undrande på mig.

”Jo, jag undrar, har ni Internet?”

Så började konversationen, och efter en del förklaringar så hade jag fått napp. I det här huset fanns adsl-förbindelse, och det verkade nog som att vi med lite övertalning och en lämplig ersättning skulle kunna få ta del av den under hösten.

Vi gjorde ett snabbt besök på Varvsholmen i Kalmar, hos ett företag som på den tiden utvecklade riktantenner för wifi-nätverk. Vi fick köpa två sådana små antenner, och därefter hittade vi accesspunkter i en butik på stan.

Efter en del installationsarbete på en vind i en villa i Blomstermåla, och i vårt kontor på andra sidan järnvägen, så hade vi faktiskt Internet. Hurra!

Det var nu tisdag i första veckan av vårt företags existens, och vi hade löst vårt första problem. Jag och min kollega fick igång våra datorer, och kunde börja arbeta.

Men det dröjde inte länge förrän jag hörde ett frustrerat rop från rummet intill.

”Nu har nätet gått ner!”

Hade adsl-förbindelsen i villan gått ner? Var det något problem med vår wifi-förbindelse? Vi började felsöka, bara för att konstatera att det fungerade igen. Det var nog bara något tillfälligt, tänkte vi, och fortsatte vårt arbete.

Men snart gick nätet ner på nytt, och nu började det klarna för mig. Jag kunde se ett mönster framträda, på ungefär samma sätt som när man felsöker i programvara. Något leder till något annat. En serie av fel och misstag som till slut kan visa sig på ett otrevligt och oönskat sätt.

I det här fallet hade jag just lagt märke till att min stol vibrerade strax innan min kollega ropade att nätverket hade gått ner. Tåget. Som just hade rusat förbi på rälsen utanför.

Jag skyndade fram till vår wifi-antenn, och syftade med blicken från denna och bort mot villan där den andra antennen hade monterats på vinden. Naturligtvis. Varje gång tåget for förbi på rälsen utanför, så täcktes vår wifi-signal, och orsakade avbrott.

Lösningen blev en högre montering av antennen, och sedan hade vi Internetförbindelse ändra fram till jul. Tack vare lite finurlig problemlösning, och en välvilligt inställd villaägare i Blomstermåla.

Än idag är vi tacksamma mot denna villaägare, som förbarmade sig över oss i en svår situation. Tack!

 

Novitell - storytelling
Detta är berättelsen om en förbindelse med problem.
Nicklas Lundgren

Nicklas Lundgren

VD på Novitell sedan 2004.