Tips: Så här syns du bättre i sökmotorerna 2019

Skulle du vilja ha mer trafik till din webbplats eller webbutik?

Ja, vem skulle inte det.  Och det innebär säkert att du önskar att din verksamhet hade bättre placeringar i Googles sökresultat.

Men hur uppnår man dessa bättre placeringar? Tidigare hade du kanske valt att anlita ett företag som är specialiserat på sökmotoroptimering, men det är faktiskt inte lösningen längre. Sökmotorer som Google har nu ändrat sina metoder så mycket, att de knep och knåp som SEO-företag ägnar sig åt inte alls fungerar särskilt bra längre.

Lösningen är istället att fokusera på din webbplats innehåll, för nu är Content verkligen King, som Bill Gates skrev redan 1996.

Läs vidare, så får du några enkla tips på hur du kan göra för att synas bättre i sökmotorerna 2019.

Skriv längre texter

Kanske har du fått lära dig att man ska skriva kort på webben? Om du har gått en ”skriva för webb”–kurs någon gång, så har du säkert fått höra just detta. Men ingenting kunde vara mer felaktigt.

Tanken med att man ska skriva kort kommer från idén att människor har svårt att läsa på skärm. Att det är jobbigare för ögonen, och att det är svårt att hålla uppmärksamheten kvar på skärmen under lång tid.

Men skärmarna förändras – idag använder vi svenskar mobilen betydligt oftare än en dator när vi är på webben. Detta enligt Internetstiftelsens statistik för 2018. Samtidigt förändras vanorna. Vi har vant oss vid skärmarna, och lärt oss att hålla fokus.

Genom att släppa tanken  på att skriva kort, så kan du också skriva mer intressant. Du kan utveckla dina tankar i texterna, och bli mer läsvärd.

Detta leder i sin tur till att dina besökare stannar längre på dina sidor i din webbplats. Det märker sökmotorer som Google av. De tolkar det som att dina sidor har ett högre intresse hos besökarna. Har du tur  och tålamod, så innebär detta att dina sidor hamnar högre upp i sökresultaten, och att du får mer trafik.

En av de mest välkända experterna på sökmotoroptimering på Youtube, Backlinko, genomförde redan 2016 en undersökning som visade att det översta resultatet i Googles sökresultat i genomsnitt är 1890 ord långt.

Detta är naturligtvis ingen regel, utan snarare en indikation som man bör ta till sig av. Ingen blir glad av långt men ointressant innehåll. Kan du däremot skriva medryckande, så att dina läsare vill veta mer och därför stannar kvar i din text, så ska du inte dra dig för att skriva långt.

Med ett intressant och värdefullt innehåll i din hemsida så har du större chans att andra länkar till dina sidor. Det är något som är mycket bra för dig. Många värdefulla inlänkar är något som Google värderar högt, och det kommer att hissa upp dina sidor i Googles sökresultat.

Men text är långt ifrån det enda viktiga i din webbplats nuförtiden.

Så här skrev Bill Gates i artikeln ”Content is King”, redan 1996:

If people are to be expected to put up with turning on a computer to read a screen, they must be rewarded with deep and extremely up-to-date information that they can explore at will. They need to have audio, and possibly video.

Bill Gates, 1996

Nu är det länge sedan 1996, och de är verkligen dags att börja tänka i nya banor!

Berätta med film

Visste du att film kan ge en ökning av din organiska trafik från sökmotorerna med 157%? Det visade en studie redan 2015. I samma studie framhölls även att konverteringsfrekvensen, exempelvis antal besök som leder  ett köp i en webbshop, dubblerades i de fall där det fanns film.

Det är alltså hög tid att börja inkludera filmproduktioner i din webbplats. Om du har en video på en sida, så kan du räkna med att besökare stannar kvar dubbelt så länge som annars på den aktuella sidan. Det är helt klart värt besväret att inkludera filminslag i din hemsida.

Det är förstås beroende på den aktuella sidan vilken typ av film som är lämplig. Om du driver en e-handel, så kan det vara filmer som presenterar produkterna och deras funktion, exempelvis 3D-animerade filmer.  Men man kan också tänka sig att du gör intervjuer med kunder, som får berätta vad de tycker om dina produkter.

Om du driver en hemsida som presenterar ditt tjänsteföretag, så kan du skapa en video-blogg (vlog). Låt dina medarbetare berätta om era tjänster. Kanske kan de ge besökarna på er webbplats goda råd en gång i veckan?

Man kan också använda video för corporate storytelling. Berätta i dramatiserad form hur ditt företag kom till, vad ni brinner för, och hur ni utvecklas dag för dag.

Låt bilderna lyfta dig

Också bilder och fotografier är oerhört viktigt för att synas väl i sökresultaten. Det har vi själva erfarenhet av.

Vi på Novitell driver två webbutiker – Define Me och Clicksocks.

Webbshopen Define Me säljer bland annat färgglada knästrumpor och snygga damstrumpor. Genom att göra på rätt sätt med våra bilder, så har vi lyckats att helt ta över Googles bildresultat på sidan ett av sökresultatet,  när man söker på ”snygga damstrumpor”.

Bilder av damstrumpor från Define Me i sökresultatet hos Google.

Detta resultat kan förstås förändras efter att denna text skrivs, men  det är ett mycket bra resultat, som ger hög uppmärksamhet och många klick. Det är ett tydligt exempel på hur viktigt det är med bilder rätt placerade i innehållet.

Behöver du hjälp?

Jag ska inte ta upp alla delar som man måste tänka på för att synas bra i Googles sökresultat. Det skulle krävas en betydligt längre text i så fall – långt över 1890 ord. Och frågan är om jag skulle klara av att hålla kvar ditt intresse då.

Istället vill jag ge dig ett förslag. Vi på Novitell har arbetat både med teknisk webbutveckling och innehållsproduktion sedan millennieskiftet. Vi förstår vikten av en tekniskt välbyggd hemsida, men också hur otroligt viktigt det är att denna fylls med innehåll av hög kvalitet, för att den ska synas bra i sökresultaten.

För bara 990 kronor plus moms gör vi en analys innehållet i din hemsida, som resulterar i en rapport med förbättringsförslag.

Skulle du sedan vilja ha hjälp av oss att skapa bättre innehåll, så har du direkt tio procents rabatt på våra priser när det gäller innehållsproduktion – exempelvis videoproduktion, foto, copywriting och storytelling.

Fyll i intresseanmälan här nedanför, så är vi igång. Vi hjälper dig med det som verkligen betyder något år 2019 – att din hemsidas innehåll håller klass, så att du kan synas bättre i sökmotorerna och därmed göra fler och bättre affärer.

Hos webbyrån och kommunikationsbyrån Novitell i Kalmar hjälper vi dig med alla delar av dina kommunikationsbehov. Vi har till exempel en komplett fotostudio för att producera professionellt bildmaterial och filmer.
Nicklas Lundgren

Nicklas Lundgren

VD på Novitell sedan 2004.